پرش لینک ها

ERP های داخلی یا خارجی؟ کدامیک برای سازمان شما مناسب تر است؟

از لحظه ای که یک سازمان با راهکارهای ERP آشنا میشود تا زمانی که تصمیم به پیاده سازی آن میگیرد، همواره سوالات و دغدغه های زیادی برای  مدیرانشان  ایجاد میشود.

سوال اول این است که چه ERP هایی برای آن ها مناسب است؟ ایرانی یا خارجی؟

راهکار جامع برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده به این پرسش پاسخ دهیم، باید گفت که ERP های خارجی به علت قابلیت تحلیل فرآیند و  best practice (بهروش) هایی که دارند و افزونه های (add-on یا extension) ویژه صنایع و کسب و کارهای مختلف به آن ها اضافه میشود، نسبت به ERP های داخلی از انعطاف بیشتری برای اعمال شخصی سازی نرم افزار برخوردار هستند.

این موضوع دقیقا به چه معناست؟

نرم افزارهای داخلی دقیقا شبیه به یک محصول آماده هستند هستند؛ یعنی نمیتوان به راحتی آن ها را بر اساس نیازهای اختصاصی سازمان ها شخصی سازی کرد.

مثلا اگر شما نرم افزار جامع شرکت x را از داخل ایران تهیه کنید، انتظار مطابق سازی فرآیند با best practice ها و یا بهروش های بین المللی  را نباید داشته باشید.

چرا؟

چون اولویت اکثر سازمان ها، فروش محصول آماده در تیراژ بالا  است و صرفا نیازمندی های کلی یک صنعت را در نرم افزار خود پوشش داده است، نه نیازمندی های خاص یک سازمان.

طی 18 سال گذشته که با سازمان های کوچک و بزرگ در حوزه های مختلف همکاری داشته ایم، همواره مشاهده کرده ایم که نیازمندی های سازمان ها پیچیده تر از آن است که تنها با خرید یک نرم افزار جامع برطرف شود.

همچنین بخوانید:  تفاوت های بین انبارداری پایه و پیشرفته در Business Central ERP مایکروسافت

برای مثال راهکار ERP business central شرکت مایکروسافت بیش از 120 پارامتر را برای محسابه بهای تمام شده محصولات در نظر میگیرد و بسته به نوع کسب و کار میتواند کم و زیاد شود.

چنین قابلیتی به ندرت یا شاید هرگز در راهکارهای داخلی دیده نشود که خود میتواند در بحث سود و زیان سازمان تاثیرات منفی بگذارد.

یکی دیگر از مزیت های نرم افزارهای بین المللی که اغلب راهکارهای داخلی از آن بی بهره هستند، بودجه ریزی، مدیریت مالی و سرشکن کردن هزینه های سازمان است؛ جالب است بدانید که یکی از مشتریان سامیکس، با چنین مسئله ای در محاسبه هزینه های حقوق و دستمزد کارمندان بخش فروش و فنی مواجه بود. زمانی که این شرکت به گروه ما مراجعه کرد، اصلی ترین مسئله اش سرشکن کردن و تفکیک هزینه های کارکنان در 2 بخش فروش و فنی بود؛ کارمندان فنی و فروش این شرکت به صورت توافقی و با هماهنگی شرکت،  پست های خود را جابجا میکردند.  بعد از آنکه سال مالی به پایان رسید و واحد مالی برای بودجه ریزی سال بعد در حال تحلیل اطلاعات بودند، متوجه یک انحراف قابل توجه در هزینه های بخش فنی شدند. سال قبل برای بخش فنی 10 میلیارد بودجه تخصیص داده بودند اما امسال 13 میلیارد برای این بخش هزینه شده بود.

نرم افزار آن ها چون به صورت ادواری این اطلاعات را ثبت و گزارش میکرد، پس سازمان تا پایان سال متوجه این انحراف در بخش فنی خود نشده بود و این مسئله برای بودجه ریزی سال بعد آن ها مسئله ایجاد کرده بود.

همچنین بخوانید:  10معیار برتر برای مقایسه و انتخاب بهترین سیستم‌های ERP

یا مثلا یکی دیگر از مشتریان سامیکس که در تولید نوشیدنی فعالیت میکند، در یک دوره خاص تصمیم گرفت تا به جای خرید درب های نوشابه از یک تولیدی دیگر، خودش مواد اولیه درب های نوشابه را تهیه کند و مسئولیت تولید را به یکی از شرکت های همکار بسپارد. چنین تصمیمی باعث شد که هزینه های درب نوشابه تا درصد قابل اعتنایی افزایش پیدا کند؛ درصورتی که اگر درب نوشابه را میخریدند، با این مسئله مواجه نمیشدند.

همه ی اینها نشانگر این است که ERP های بین المللی از ماژول ها قدرتمندتری نظیر محاسبه بهای تمام شده، بودجه ریزی و برنامه ریزی تولید برخوردارند که به سرشکن کردن بهتر هزینه ها و تخصیص آن ها به بخش های مورد نظر سازمان کمک میکنند.

منفعتی که این ماژول های قدرتمند برای سازمان ایجاد میکنند، در بعضی موارد به اعداد بسیار بزرگی ختم میشود.

تا به حال با چنین مسائلی در سازمان خود مواجه شده اید؟ برای دریافت مشاوره مربوط به پیاده سازی ERP در سازمان خود میتوانید وارد این لینک شوید و اطلاعات خود را وارد کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

 

 

یک دیدگاه بگذارید